PALVELUN
TOTEUTTAMINEN: Puutyön perusteet
Opettajat
Helena Suomala ja Paavo Tolvanen
Opetussuunnitelma: Opiskelija perehtyy eri puumateriaaleihin ja niiden ominaisuuksiin sekä oppii työstämään erilaisin käsityövälinein ja pienkonein puusta sekä erilaisista levymateriaaleista tuotteita ja pieniä kalusteita. Jakson aikana opitaan luonnospiirtämistä sekä teknistä piirustusta.
Tehtävä: K-RAUDAN NAISTENILTA LINTULAUTA
Opettajat kävivät läpi katkaisulistan periaatteita. Katkaisulistaan merkitään tuotteen osien nimet (nimet voi itse valita parhaaksi katsomallaan nimityksellä), leikattavat kappalemäärät, puumateriaali ja laatu, osan nimellis- ja aihiomitat. Nimellismitta on tuotteen lopullinen, valmis tarkka mitta. Aihiomitta on mitta, josta epätarkan sahauksen jälkeen pienentämällä tai hiomalla saavuttamaan kappaleen nimellismitta. Aihioon siis lisätään tarvittaessa hieman "saumavaroja". Katkaisulista pidetään työhousujen takataskussa puusalissa, että mitat ovat aina mukana.
Erään puutyöpäivän aikana teimme myös Helenan
ohjeistuksen jälkeen ensimmäisen teknisen piirustuksen. Minulla se meinasi
mennä pilkun viilaamiseksi, kuten yleensä. Onnistuin lopulta ihan mallikkaasti.
Kun katkaisulista oli valmiina, opettajat kertoivat
puusaliin liittyvistä tärkeistä seikoista:
- Työskentele puusalissa vain opettajan ollessa paikalla
- Käytä kuulosuojaimia sekä silmäsuojia. Hanskojen käyttö puusalin sahoilla ja laitteilla
- on kielletty tarttumisvaaran vuoksi
- Kuuntele tarkkaan laitteen käyttöön ja turvallisuuteen liittyvä ohjeet.
- Työskentele vain niillä laitteilla, joihin olet saanut perehdytyksen
- Tarkista, että puruimurit ovat päällä käyttämilläsi laitteilla
- Jos kappale jumittuu, sammuta laite
- Mittaa ja tarkista aina ensimmäinen kappale tarkasti, jotta et tee koko sarjaa väärin
- Järjestäjät huolehtivat käytettyjen laitteiden siivouksen tuntien päätteeksi
Kävimme porukalla hakemassa Naisteniltaan varatut
vanerilevyt lähemmäksi sahoja. Käytössämme oli K-raudasta meille toimitetut 9mm
III-laadun koivuvanerit. Saimme ensimmäisenä perehdytyksenä ohjeet puusalin
1-teräpyörösahoihin. Kuuntelimme tarkkaan ja jännittyneinä opettajien ohjeet
sahojen käytöstä ja asetuksista. Työskentelimme kahdessa ryhmässä, jossa
jokainen sai kokeilla sahata vuorollaan.
1-teräpyörösaha, digitaalinen |
1-teräpyörösaha, manuaalinen |
1-teröpyöröterä, pienempi malli |
Levyjä halkaistiin eri levyisiksi ja katkaistiin eri mittaan.
Kattopalat sahattiin 45 asteen kulmassa ja seinien osiin tehtiin monta eri
sahauskulman asetusta ja sahausta oikean lopputuloksen saamiseksi. Lisäksi osa
oppilaista sahasi osia jigejä varten. Jigien avulla kokemattomankin tekijän
olisi helppo saada lintulauta porattua ja naulattua nopeasti valmiiksi.
K-raudan Naisteniltaan lähti opettajan mukana 6 vapaaehtoista. Minä ja 5 opiskelukaveria.
Lähdössä "edustamaan" |
Kasasimme osat K-raudan
ulkovarastoon sijoitettuun puuhapisteeseen. Ennen kuin saimme harjoiteltua
kaikkia vaiheita läpi, alkoi naisia saapua jo kasauspisteelle. Minä jäin
sijoilleni pohjan rei´ityksen ja kasauksen kohdalle.
Lintulaudan kasauksen vaiheet ja siinä käytetyt
laitteet naistenillassa:
- Kattopalojen rei´itys jigin avulla akkuporakoneella
- Kattopalojen yhteen liittäminen vanerijigien avulla paineilmanaulaimella
- Seinäpalojen yhteen liittäminen vanerijigien avulla paineilmanaulaimella
- Pohjan rei´itys jigin avulla akkuporakoneella
- Pohjan reunojen liittäminen yhteen vanerijigien avulla ja reunan kiinnittäminen ohjalevyyn paineilmanaulaimella
- Narun pujottaminen pohjasta seinän ja kattopalojen läpi
Ilta alkoi klo 18:45 ja ensimmäisen kerran
ehdin vilkaista kellooni klo 21:15. Naisia oli jonoksi asti koko illan ajan.
Osa teki lintulaudan itse, osalle me opiskelijat teimme vaikean
paineilmanaulauksen. Osa naisista, jotka rohkenivat itse kokeilemaan
paineilmanaulainta alusta saakka, olivat minun luokse päästyään jo valmiina
vaihtamaan ammattia.
Huomasimme heti ensimmäisen lintulautojen
valmistumisen jälkeen, että katto ei asetukaan hyvin seinien päälle. Syyksi
paljastui sahausvirhe. Jostain syystä seinien kulmaa varten tehty kiinnitys oli
pettänyt ja kulma oli päässyt siirtymään. Siksi olisi aina muistettava mitata
ensimmäinen kappale, että mitat pitävät "kutinsa”.
K-raudan henkilökunta kävi kiittämässä
meitä illan päätteeksi. Seinien kulman virheestä huolimatta meidän ilta oli
menestys!
Toimme ylijääneitä lintulaudan osia
takaisin koululle. Korjasimme, jokainen vuorollaan seinäpalat oikeaan kulmaan
kapealla vannesahalla ja jokainen oppilas sai tehdä itselle yhden omaksi. Tässä
on minun lintulauta. Aion tehdä sille vielä jonkin sortin pintakäsittelyn. En
vain vielä ole päättänyt, että millaisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti